Wat zijn de belangrijkste SEO trends in 2018?

Ook in het nieuwe jaar is zoekmachineoptimalisatie enorm belangrijk. Sterker nog, het wordt steeds belangrijker om goede SEO toe te passen op je website, blog of webwinkel. Het is echter niet gemakkelijk om je zoekmachineoptimalisatie perfect te krijgen. Op tekstgebied moet je bijvoorbeeld voldoende zoekwoorden op je website verwerken, maar niet te veel – met ‘keyword stuffing’, het plaatsen van te veel zoekwoorden, gaat je plaats op de lijst van Google immers alleen maar achteruit.

Zoekmachineoptimalisatie in 2018

Het belangrijkste aspect van zoekmachineoptimalisatie blijft hetzelfde als in 2017: correct Nederlands. Waar het in voorgaande jaren nog kon helpen om teksten te plaatsen die niet correct Nederlands waren maar waar wel veel zoekwoorden in te vinden waren, kom je daar nu niet meer mee weg. Het algoritme van Google wordt steeds beter en alleen pagina’s met natuurlijk klinkende teksten komen nog hoog in de lijst met resultaten te staan.

Google

De algoritmes van Google kijken echter niet alleen naar de inhoud van de teksten. Ook de webpagina’s zelf moeten veilig, gebruiksvriendelijk en netjes zijn. Google wil immers dat gebruikers zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken en dit op fijne en veilige websites kunnen doen – websites met matige en slechte content die slim gebruik maken van zoekwoorden komen daar in 2018 niet meer mee weg.

Het is dus meer dan ooit tijd om te investeren in een goed, gebruiksvriendelijk ontwerp met kwalitatief hoogwaardige teksten waar de gebruiker echt iets aan heeft. De teksten op de website moeten in 2018 goed leesbaar zijn, grammaticaal en inhoudelijk kloppen en vol staan met relevante informatie. Ook context wordt hierin steeds belangrijker, omdat algoritmes en kunstmatige intelligentie hier steeds beter mee om kunnen gaan.

Links, relevante informatie en betrouwbare bronnen worden dus eveneens steeds belangrijker.

Samengevat: SEO in 2018 staat in het teken van kwaliteit over kwantiteit.

Geef een reactie