Content management systeem

Content management systemen

Een content management systeem (CMS) is een softwaretoepassing of een reeks verwante programma’s die worden gebruikt voor het maken en beheren van digitale inhoud. CMS’s worden meestal gebruikt voor Enterprise Content Management (ECM) en Web Content Management (WCM). Een ECM vergemakkelijkt de samenwerking op de werkplek door documentbeheer, digitaal activabeheer en functies voor het bewaren van records te integreren en eindgebruikers op rolgebaseerde toegang tot de digitale assets van de organisatie te bieden. Een WCM faciliteert collaborative authoring voor websites. ECM-software bevat vaak een WCM-publicatiefunctionaliteit, maar ECM-webpagina’s blijven meestal achter de firewall van de organisatie.

Zowel enterprise content management als web content managementsystemen bestaan ​​uit twee componenten: een content management applicatie (CMA) en een content delivery application (CDA). De CMA is een grafische gebruikersinterface (GUI) waarmee de gebruiker het creëren, wijzigen en verwijderen van inhoud van een website kan regelen zonder iets over HTML te hoeven weten. De CDA-component biedt de back-endservices die het beheer en de levering van de inhoud ondersteunen nadat deze eenmaal in de CMA is gemaakt.
Kenmerken van CMSes

Functies kunnen variëren tussen de verschillende CMS-aanbiedingen, maar de kernfuncties worden vaak beschouwd als indexeren, zoeken en ophalen, indelingbeheer, revisiesturing en publicatie.
Intuïtieve indexerings-, zoek- en ophaalfuncties indexeren alle gegevens voor gemakkelijke toegang via zoekfuncties en stellen gebruikers in staat te zoeken op attributen zoals publicatiedatums, trefwoorden of auteur.
Indelingsbeheer maakt gescande papieren documenten en oudere elektronische documenten om te zetten in HTML- of PDF-documenten.

Revisiefuncties zorgen ervoor dat inhoud kan worden bijgewerkt en bewerkt na de eerste publicatie. Revisiebeheer houdt ook eventuele wijzigingen bij die zijn aangebracht aan bestanden door personen.
Met de publicatiefunctionaliteit kunnen personen een sjabloon of een reeks door de organisatie goedgekeurde sjablonen gebruiken, evenals wizards en andere hulpmiddelen om inhoud te maken of te wijzigen.
Een CMS kan ook tools bieden voor een-op-een marketing. Eén-op-één marketing is het vermogen van een website om de inhoud en reclame aan te passen aan de specifieke kenmerken van een gebruiker met behulp van informatie die door de gebruiker wordt verstrekt of die door de site wordt verzameld, bijvoorbeeld het paginareekspatroon van een bepaalde gebruiker. Als de gebruiker bijvoorbeeld een zoekmachine heeft bezocht en naar digitale camera’s heeft gezocht, zijn de reclamebanners voorzien van bedrijven die digitale camera’s verkopen in plaats van bedrijven die tuinproducten verkopen.

Een CMS kiezen

Er is bijna geen limiet aan de factoren die moeten worden overwogen voordat een organisatie besluit te investeren in een CMS. Er zijn een paar basisfunctionaliteiten waar je altijd naar moet zoeken, zoals een eenvoudig te gebruiken editor-interface en intelligente zoekmogelijkheden. Voor sommige organisaties hangt de gebruikte software echter af van bepaalde vereisten.

Beschouw bijvoorbeeld de grootte van de organisatie en geografische spreiding. De CMS-beheerder moet weten hoeveel mensen de applicatie zullen gebruiken, of het CMS meertalige ondersteuning vereist en welk supportteam er nodig is om de bewerkingen te kunnen uitvoeren. Het is ook belangrijk om rekening te houden met het niveau van controle dat zowel beheerders als eindgebruikers hebben bij het gebruik van de CMS. De diversiteit van de elektronische gegevensformulieren die binnen een organisatie worden gebruikt, moet ook worden overwogen. Alle soorten digitale inhoud moeten eenvoudig worden geïndexeerd.

CMS-softwareleveranciers

Er is een enorm aantal gratis en op abonnementen gebaseerde CMS-aanbiedingen beschikbaar voor persoonlijk en zakelijk gebruik. Hieronder volgen slechts enkele voorbeelden van leveranciers van CMS-platforms:

SharePoint – Een verzameling cloud- en webgebaseerde technologieën waarmee u eenvoudig digitale informatie in een organisatie kunt opslaan, delen en beheren.

Documentum – Biedt tools voor het snel opslaan en ophalen van inhoud en staat bekend om zijn fijnmazige toegangscontrole.

M-bestanden – Gebruikt een op een tag gebaseerde benadering voor het beheren van elektronische documenten.

Joomla – Een gratis en open source WCMS gebouwd op een MVC-framework. Joomla is geschreven in PHP en biedt functies zoals caching, RSS-feeds, blogs, zoeken en ondersteuning voor taalinternationalisatie.

WordPress – Nog een gratis en open source WCMS op basis van PHP en MySQL. WordPress kan worden gebruikt als onderdeel van een internethostingservice (WordPress.com), of het kan worden geïmplementeerd op een lokale computer om op te treden als zijn eigen webserver (WordPress.org).

DNN – biedt marketeers de contentbeheertools die ze nodig hebben om gemakkelijk toegang te krijgen tot al hun digitale assets, ongeacht waar ze zijn opgeslagen, content naar elk online kanaal publiceren, het aan elke bezoeker aanpassen en de effectiviteit ervan meten.

Oracle WebCenter – Oracle’s portfolio met toepassingen voor gebruikersbetrokkenheid, gebouwd op hun eigen ontwikkelingskader en aangeboden tegen licentiekosten per CPU. Drie hoofdproducten vormen de suite: Oracle WebCenter Content, Oracle WebCenter Sites en Oracle WebCenter Portal. Een van de belangrijkste functies van Oracle is dat content centraal op één locatie kan worden beheerd en over meerdere applicaties kan worden gedeeld.

Pulse CMS – Een gepatenteerde softwareoptie ontworpen voor kleine websites waarmee een webontwikkelaar inhoud aan een bestaande site kan toevoegen en deze gemakkelijk en snel kan beheren. Het vereist geen database. Het maakt gebruik van Apache met PHP 5 en biedt gebruikersondersteuning voor betalende klanten.

TERMINALFOUR – Het belangrijkste product van dit bedrijf, Site Manager, is een eigen, op software gebaseerd CMS dat uitgebreide ondersteuning biedt voor meerdere platformen. Hoewel de on-premises licentie duur kan zijn, zijn eerdere updates gunstig beoordeeld en ondersteunt deze een breed platform voor gebruikerscommunity’s voor het uitwisselen van ideeën en peer-to-peer-hulp.

OpenText – OpenText’s ECM Suite en Web Experience Management zijn gericht op de onderneming en zijn zowel ter plaatse als via de cloud beschikbaar. OpenText is gespecialiseerd in het beheer van grote hoeveelheden content, naleving van wettelijke vereisten en mobiel en online content management voor zakelijk gebruik.

Backdrop CMS – Een gratis en open source CMS dat deel uitmaakt van het Drupal-project en gericht is op het aanbieden van betaalbaar CMS voor kleine en middelgrote organisaties. Op zichzelf biedt Backdrop slechts de meest elementaire functies voor webcontentbeheer, maar dit kan worden uitgebreid met behulp van de verschillende beschikbare modules.