Ontwerptrends voor webontwerp en logo’s

Na het analyseren van ontwerptrends voor logo’s, productverpakkingen, webontwerp, typografie en grafisch ontwerp in het algemeen, hebben we een lijst samengesteld van de tien beste brandingtrends voor 2019. Gebruik deze trends om uw bedrijfsbranding in het nieuwe jaar up-to-date te houden , of je nu vooruitkijkt naar de toekomst of terug in het verleden

Shapeshifting-logo’s: contextueel, variabel en responsief

Eerst en vooral, laten we beginnen met de grootste brandingtrend van 2019 omdat het iedereen beïnvloedt, ongeacht de identiteit van het bedrijf. Dankzij de technologische vooruitgang laten meer en meer marketeers de verouderde “never change your logo” -thema achter de rug en maken ze de weg vrij voor meer geoptimaliseerde, shapeshifting-logo’s.

Het idee is dat een merk een paar verschillende logo-versies in hun stal moet hebben, zodat ze hun keuze voor elke toepassing kunnen optimaliseren.

Logo voor uw mobiele app? Gebruik de kleine en eenvoudige versie.

Promotie promotionele t-shirts in massa? Een zwart-wit logo kan u geld besparen.

Een campagne voeren voor kinderen? Een kleurrijke en cartoonachtige versie van uw logo zou aantrekkelijker zijn.

Als dit een nieuw concept voor u is, houdt u dan rekening met deze drie gebieden voor het aanpassen van het logo:
Responsieve digitale platforms, uw logo verandert om tegemoet te komen aan de grootte van het scherm.
Contextueel: uw logo verandert afhankelijk van waar het wordt gebruikt.

De onderliggende trend is echter dat u uw logo kunt aanpassen aan uw behoeften. Je hoeft ook niet overboord te gaan – meestal zullen ongeveer vier versies geschikt zijn voor de meeste gevallen.

Vintage-geïnspireerde logo’s en verpakkingen

Terug naar een meer traditionele trend, zullen we in 2019 een heropleving van vintage branding zien, voornamelijk door logo en verpakkingsontwerp.
Hoewel deze benaderingen vallen onder ‘u kent ze wanneer u ze ziet’, zullen we enkele basisrichtlijnen beschrijven om u te helpen deze te repliceren.
Vintage-geïnspireerde logo’s zijn meestal gecentreerd rond een hoofdafbeelding, meestal een handgetekende illustratie, vaak ingepakt in een embleem-frame dat de bedrijfsnaam in een met de hand geschreven lettertype en soms de slogan bevat als er ruimte is. Vaker wel dan niet, vintage logo’s bevatten een “gevestigd” jaar, zelfs als het de huidige of vorig jaar is. Ze hebben meestal ook een getextureerd effect waardoor het logo wordt verweerd, waardoor het gevoel voor authenticiteit wordt versterkt.

Opvallende serifs

Al jaren domineert minimalisme het digitale ontwerp, niet alleen vanwege de esthetiek, maar ook vanwege de praktische voordelen: minimalistische ontwerpen worden sneller geladen en zien er beter uit op kleinere schermen.

Maar de laatste tijd beginnen we wat tegenwerking te zien op het minimalisme, inclusief de recente serif-trend.

Serifs – die kleine tags aan het einde van letterstreken – zijn in het verleden een groot ‘nee-nee’ geweest voor moderne, minimalistische branding. Maar ze maken een comeback in 2019, misschien vanwege een terugkeer van ouderwetse stijlen, maar vooral vanwege hun unieke vermogen om de persoonlijkheid van een merk te communiceren. Verwacht in 2019 unieke, op maat gemaakte, opvallende serifs, met veel karakter die de stijl van een merk naar een hoger niveau tillen. De serifs van dit jaar zijn sterk en geïndividualiseerd, waardoor deze merktrend een gelijktijdig modern en klassiek gevoel krijgt.
Hoe dan ook, serifs kunnen het best spaarzaam worden gebruikt: ze werken vooral goed in titels, logo’s of koppen, maar zijn geen goede keuze voor grote blokken tekst. Serifs kunnen uw merknaam of slogan er beter uit laten zien, maar ze zullen uw blogartikel of site-exemplaar er druk en afleidend laten uitzien.

Ingewikkelde details

Serifs zijn niet de enige trend die vecht tegen het minimalisme van Big Brother. Als directe reactie is één merktrend die de laatste tijd aan kracht wint, ingewikkelde decoratieve details te omarmen, door meer opsmuk en bloeit toe te voegen om uw merkontwerpen meer persoonlijkheid te geven.
Geïnspireerd door barokke en art-deco ontwerpstijlen, evenals de recente populariteit van met de hand getekende illustraties, wordt deze trend gekenmerkt door dezelfde ornamentele details die minimalisten willen wegsnoeien. In het bijzonder zijn enkele kenmerkende kenmerken:

Vriendelijkere geometrie

Laten we het hebben over een van de meer futuristische trends in branding: geometrics. Geometrische branding omvat rasters, rechte lijnen en abstracte moderne vormen. Deze stijl appelleert aan het verlangen van mensen naar structuur en orde, evenals hun huidige fascinatie voor het moderne modernisme. Maar geometrie alleen heeft een aangeboren nadeel: zulke wiskundige ontwerpen komen over als koud, intimiderend en soms onderdrukkend. De oplossing: een evolutie van geometrie in branding.
Om die nadelen tegen te gaan, gebruiken ontwerpers een paar technieken om geometrics in 2019 vriendelijker en beter benaderbaar te maken. Ten eerste kun je ze combineren met heldere en warme kleuren, waarvan de vrolijkheid de inherente somberheid van de stijl ondermijnt. Ten tweede kun je meer bochten toevoegen, die uitnodigender en speelser zijn dan rechte lijnen en scherpe hoeken. Op deze manier profiteert uw branding van schone, moderne lijnen, maar behoudt tegelijkertijd een positieve, laagdrempelige sfeer.

Neo-minimalisme

Ondanks de trends die we noemden dat conflict met minimalisme, is de stijl zelf – nu meer een genre dan een trend – nog steeds springlevend en goed binnen de designwereld. In feite is het zelfs in 2019 aan het evolueren om een ​​nieuw, onontgonnen gebied te bereiken.
We noemen het ‘neo-minimalisme’, een subcategorie van minimalisme die een frisse kijk op de stijl voor het nieuwe tijdperk is. In veel opzichten is neo-minimalisme een uitbreiding of overdrijving van de eigenschappen van minimalisme: nog minder details, zelfs meer negatieve ruimte, gecombineerd met flitsende kleuren en gedurfde typografie.

Geef een reactie