Wat is online marketing?

Stilaan maar zeker worden de meeste mensen zich bewust van het feit dat online marketing de manier bij uitstek is om reclame te maken voor producten en diensten. Dit heeft voor gevolg dat we steeds minder papieren folders, reclamebladen en andere huis-aan-huisbladen ongewenst in onze brievenbus belanden. Bovendien kan het bomenbestand er maar wel bij varen. Het is iedereen duidelijk geworden: online marketing is de norm geworden en papieren vormen van marketing zijn op weg om uit ons leven te verdwijnen. Daarom is het goed om eens op een degelijke manier aandacht te besteden aan wat online marketing in feite is en hoe dit in de praktijk wordt aangepakt.

Soorten online marketing

Online marketing maakt gebruik van verschillende manieren om potentiële klanten te bereiken en hen te overhalen om een product of een dienst aan te schaffen. Daar geven we graag even een overzicht van:

E-mail marketing

Bij e-mailmarketing worden aan potentiële klanten e-mails verstuurd met daarin informatie over producten en diensten waar deze toekomstige consumenten mogelijk in geïnteresseerd      zouden kunnen zijn. Om aan de e-mailadressen van de deze doelgroep te kunnen geraken,        wordt vaak bij de registratie op een website gevraagd of mensen geïnteresseerd zijn om            dergelijke e-mails te ontvangen. Soms worden e-mailadressen van mensen die tot de   doelgroep behoren gekocht. In dit geval worden de e-mails ongevraagd verstuurd.

Pop-ups

Pop-ups met productinformatie verschijnen soms als u bepaalde websites opent. Soms is deze vorm van online marketing duidelijk gelinkt aan het product of bedrijf waar de website over gaat. In bepaalde gevallen zijn pop-ups helemaal niet gerelateerd aan de website die je bezoekt. Dit kan niet alleen ergerlijk overkomen, maar kan ook potentiële gevaren inhouden. Dit is de reden waarom mensen vaak kiezen voor een pop-up blocker.

online marketing

Online advertenties

Online advertenties zijn momenteel op vele websites terug te vinden. Dit kan het geval zijn bij blogs en nieuwssites, maar ook bij informatieve en commerciële websites. Als deze    advertenties voor de lezer of sitebezoeker nuttig zijn, zullen ze op weinig weerstand stoten. Mensen die niet van reclame houden, zullen deze vorm van online marketing blokkeren.

Sociale media

Sociale media worden steeds meer gebruikt als platform voor online marketing. Steeds meer merken en bedrijven maken gebruik van Twitter en Facebook om hun naamsbekendheid te vergroten. Wij belichten enkele van de mogelijkheden.

Advertenties

Wanneer we sociale media gebruiken, dan merken we vaak advertenties op. Vaak is er een relatie te ontdekken tussen de inhoud van de advertenties en websites die we net voordien hebben bezocht. Mogelijk zijn mensen dan wel geneigd om op een advertentie door te klikken. Daarom is adverteren op sociale media aantrekkelijk voor tal van bedrijven en dienstverleners.

Productenpagina’s en Twitteraccounts

Ook vele merken, diensten en bedrijven hebben hun weg naar de sociale media gevonden. Zij vragen vaak actief aan hun klanten en gebruikers om hun Facebookpagina te liken of hun Twitteraccount te volgen. Zo blijven geïnteresseerde consumenten altijd op de hoogt van hun favoriete merk en kunnen ze op hun beurt ook vrienden aanporren om het merk te liken of te volgen. Productenpagina’s en Twitteraccounts werken interactief en verbeteren de communicatie met de klant en zijn daarom een efficiënt middel om aan online marketing te doen.

 

Geef een reactie