Zoekmachine Marketing

Home » Zoekmachine Marketing
Zoekmachine Marketing2018-04-16T09:56:27+00:00

Zoekmachine Marketing

Zoekmachinemarketing, ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd, is een term die een brede waaier van mogelijkheden beschrijft die bestaan om uw website te promoten en zijn zichbaarheid in de resultaten van zoekmachines te vergroten. Zodoende is SEO niet hetzelfde als Zoekmachinemarketing, aangezien deze laatste term een bredere discipline is waar SEO slechts één enkele pijler van is. Uiteindelijk kan Zoekmachinemarketing gedefinieerd worden als: Alles wat mogelijk is om uw website zo hoog mogelijk in lijst met zoekresultaten weergegeven te krijgen.

Zoals aangegeven, is het einddoel van SEM om ervoor te zorgen dat een website of -pagina zo hoog mogelijk in de lijst met zoekresultaten van een zoekmachine terechtkomt. In principe zijn er een aantal verschillende methodes die onder SEM vallen en die gebruikt kunnen worden om dit doel te bereiken. Deze kunnen in twee brede categorieën worden ingedeeld:

  1. Search Engine Optimalisation (SEO); dit is de “organische” manier om hoog op de lijst te komen. Hierbij kijken wij naar de inhoud van uw website om te zien hoe eenvoudig het voor de zoekmachines is om uw site te vinden en te indexeren. Dit houdt in dat wij verschillende aspecten van uw site onder handen zullen nemen, zoals de inhoud en structuur van de tekst(en) op uw website, maar ook de metadata en de links van uw site, en meer;
  2. Adverteren; elke zoekmachine biedt u de mogelijkheid om tegen betaling uw website boven aan de lijst met resultaten weer te geven. Hierbij kunt u bijvoorbeeld aan Google AdWords of Bing Ads denken. Voor een bepaald bedrag per maand, of op basis van pay-per-click, kunt u ervoor zorgen dat uw website extra zichtbaarheid krijgt. Waar u natuurlijk wel rekening mee moet houden, is het feit dat verschillende zoekmachines dit op verschillende manieren aanpakken: Google oormerkt elk betaald zoekresultaat immers als een advertentie, terwijl Yahoo! betaalde zoekresultaten samen met “organische” zoekresultaten weergeeft.

Daarnaast moet ook de waarde van Social Media Marketing niet over het hoofd worden gezien, dat ook vaak als een onderdeel van SEM wordt gezien, waarbij intensief gebruik van sociale media wordt gemaakt om uw site (of product en/of dienst) te promoten.

Het grote voordeel van Zoekmachinemarketing is dat het een complete en omvangrijke discipline is die grotere resultaten op kan leveren dan door je slechts op één enkele methode te richten, zoals enkel SEO of adverteren. Daarom loont het om iemand bij de hand te hebben die weet hoe hij het hele SEM-pakket kan gebruiken om uw website professioneel te promoten, en die begrijpt welke opties voor u kunnen werken en aan uw behoeftes tegemoet zullen komen, en wat de voor- en nadelen van elke optie is.

Zoekmachine optimalisatie  Zoekmachine adverteren

Zoekmachine adverteren – ook bekend als Search Engine Advertising (SEA) –

Zoekmachine Marketing

Leave A Comment